درباره واحد آموزش کادک
واحد آموزش کادک ارائه دهنده سیستم آموزش ترکیبی و فراگیر (هیبرید) بصورت حضوری و برخط و با استفاده از تجهیزات نوین و به روز آموزشی، از سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را آغاز نمود.
این واحد با توجه به سابقه درخشان ۴ ساله خود و به پشتوانه حمایت های مدیریت محترم عامل بهعنوان یکی از پیشگامان توسعه فردی و گروهی شرکت کادک، پایبندی خدشه ناپذیر به اصول، قانون مداری، فراگیر محوری در فرآیند یادگیری به موازات نیاز روز کارکنان و همچنین تلاش در راستای تحقق اهداف سازمان را همواره سرلوحه خود قرار داده است. واحد آموزش کادک مفتخر است که در انجام هر چه تمام تر رسالت آموزشی خود، بر حسب نیاز، از اساتید ارزشمند درون و برون سازمانی بهره می برد.
چشم انداز
تبدیل واحد آموزش به مرکز آموزش تخصصی خودرو در سطح گروه خودروسازی کرمان
اهداف کلی
ایفای نقش موثر در توسعه فردی، گروهی، ارتقای فرهنگ سازمانی و … از مهم ترین اهداف واحد آموزش است.
فرایند نیازسنجی و برگزاری دوره ها
فرایند آموزش را بصورت خلاصه می توان به دو بخش برنامه ریزی و اجرا تقسیم بندی نمود. نیاز سنجی در بخش برنامه ریزی و برگزاری در بخش اجرا قرار دارد.
فرایند نیازسنجی به شرح زیر است:
واحد آموزش در بهمن ماه هر سال و پس از تعیین سرانه بودجه آموزشی هر واحد به منظور دریافت نیازهای آموزشی کلیه واحدها در سال آتی، فرم اعلام نیاز آموزش به شماره FR-07-03 را در اختیار مدیران هر واحد قرارداده و پس از ۵ روزکاری نتایج را جمع آوری می نماید.
مدیران واحدها در اعلام نیازهای آموزشی می بایست به موارد زیر توجه داشته باشند:
- با توجه به شرح مشاغل و دوره های آموزشی استاندارد که کارکنان نگذرانده اند، معیار تعیین تعداد دوره های آموزشی، ۲۵% و هدف آن ۳۵% باشد.
- از دوره های اعلام شده حداقل ۷۰% دوره ها می بایست از شرح شغل سازمانی کارکنان انتخاب گردد.
- در اعلام نیاز، سرانه بودجه آموزش آن واحد، مدنظر قرار گرفته شود.
- مهارت های مورد نیاز و استانداردهای آموزشی درج شده در شرح وظایف و اختیارات با کد FR-07-01
- تغییرات شرح فعالیت کارکنان
- طرح خواسته های جدید از سوی مشتری و تغییرات الزامات درون و برون سازمانی
- تغییر شرایط احراز پست های سازمانی
- پروژه ها و طرح های توسعه و فنآوری جدید
- ورود به بازارهای جدید
واحد آموزش پس از دریافت نیازهای آموزشی سازمان، با توجه به استانداردهای آموزشی و سوابق آموزشی افراد، با همکاری مدیران و نماینده مدیریت نسبت به تدوین نیازهای آموزشی با ذکر اولویت، و دریافت تاییدیه از مدیریت عامل اقدام می نماید.
پس از نیاز سنجی ، فرایند برنامه ریزی آموزش آغاز می گردد.این فرایند شامل تدوین تقویم، اعمال تغییرات در تقویم، انتخاب مدرس است. بنابر شرایط، ممکن است دوره آموزشی درون یا برون سازمانی برگزار گردد.
فرایند سنجش اثربخشی و ارزیابی دوره ها
ارزیابی و اثربخشی دورههای آموزشی
ارزیابی ابتدای دوره:
در صورت صلاحدید مدرس دوره و به منظور سنجش سطح دانش شرکت کنندگان در ابتدای دوره و همچنین مقایسه آن با سطح دانش در پایان دوره، از شرکت کنندگان پیش از شروع دوره، آزمون به عمل امده و نتایج آن نیز، در فرم سوابق دوره آموزشی ثبت خواهد شد.
ارزیابی پایان دوره:
در پایان دوره های آموزشی، مدرس اقدام به تعیین سطح دانش آموختگان از طریق برگزاری آزمون و یا براساس عملکرد حین دوره نموده و نتایج آن را در فرم سوابق دوره آموزشی ثبت می نماید. واحد آموزش علاوه بر ضمیمه کردن سوابق در پرونده آموزشی دانش آموختگان، نتایج را در سوابق برنامهی آمــوزشی سالیانه با کد FR-07-60 ثبت می نماید.
ارزیابی برگزاری دوره آموزشی:
به منظور بهبود کارایی و کیفیت دورههای آموزشی، مسئول آموزش حین اجرای دوره یا پس از اتمام آن، فرم ارزیابی برگزاری دوره آموزشی را به شماره FR-07-07 ، در اختیار شرکت کنندگان قرار داده تا نسبت به تکمیل آن اقدام نمایند. با بررسی نتایج حاصل از ارزیابی میتوان نسبت به تجدید/تکمیل دوره یا بازنگری در مورد زمان، مکان و مدرس هر دوره تصمیمگیری نمود. فرم های مذکور در دسته سوابق دورههای آموزشی قرار می گیرند.
شاخصهای پرسشنامه | ضریب وزنی (درجهی اهمیت) |
مدرس | ۴۰% |
محتوا | ۴۰% |
سازماندهی و اجرا | ۲۰% |
چنانچه امتیاز مدرس پایینتر از ۷۰ شود، واحد منابع انسانی و آموزش، نام مدرس را در فهرست قطع همکاری قرار داده تا در دوره های آموزشی بعد، از وی دعوت به تدریس نگردد.
اگر امتیاز محتوا پایینتر از ۷۰ شود، با آموزشگاه/مدرس برای تغییر محتوا هماهنگی صورت میگیرد. چنانچه تغییر پذیرفته نباشد، طبق دستوالعمل های موجود عمل خواهد شد.
چنانچه امتیاز سازماندهی و اجرا پایینتر از ۷۰ شود، واحد منابع انسانی و آموزش، نسبت به رفع نواقص مربوط اقدام نموده، و موارد خارج از اختیارات خود را به مدیرعامل گزارش خواهند داد.
ارزیابی اثربخشی پس از اتمام دوره:
مسئول آموزش دو ماه پس از اتمام هر دوره، طی فرم سنجش اثربخشی با کد FR-07-08 از مدیران و سرپرستان افراد آموزش دیده نظرخواهی می کند. این نظرخواهی می تواند دربرگیرنده موارد زیر باشد:
- نمونه گیری از فعالیت ها ، خدمات یا محصولات فراگیر
- بررسی مدارک ایجاد شده توسط فراگیر
- مشاهده کار و فعالیت های انجام شده فراگیر
- برگزاری آزمون از فراگیر توسط یکی از خبرگان و کارشناسان حوزه مورد گفتگو
- مقایسه عملکرد فراگیر قبل و بعد از آموزش
حداقل معیار پذیرش اثربخشی هر دوره، کسب امتیاز %۵۰ است که طبق جدول زیر محاسبه میگردد:
توجه : چنانچه امتیاز کل کمتر از ۵۰ باشد، نیاز به بازآموزی خواهد بود.
مرحلهی اثربخشی | ضریب وزنی در کل اثربخشی |
یادگیری | ۴۰% |
واکنش | ۳۰% |
رفتار | ۳۰% |
گزارشی از دوره های برگزار شده
پس از پایان هر دوره آموزشی، محتوای صوتی و تصویری آن در آرشیو آموزش قرار می گیرد که تمامی کارکنان شرکت می توانند از محتوای یاد شده استفاده نمایند.
یادآور می گردد گزارش های دوره ای نیز طبق زمان بندی مشخص، به مدیران مربوطه در سازمان، ارسال می گردد.